Home » Hoe Smeba Nederland kan groeien zónder verlies van uniformiteit, controle of centralisering

Hoe Smeba Nederland kan groeien zónder verlies van uniformiteit, controle of centralisering

Fuseren en toch een authentiek karakter behouden? SMEBA Nederland kreeg het voor elkaar, én centraliseerde en uniformeerde tóch de Customer Journey. Met de inzet van Clixz Consultancy kan Smeba haar groeiambities realiseren zonder daarbij de grip te verliezen over de operaties van 113 nieuwe monteurs, en gemiddeld zo’n 3200+ Afspraken en 1900+ berichten per maand.

#Fusie #Migratie #CustomerJourney

Home » Hoe Smeba Nederland kan groeien zónder verlies van uniformiteit, controle of centralisering

Hoe Smeba Nederland kan groeien zónder verlies van uniformiteit, controle of centralisering

Fuseren en toch een authentiek karakter behouden? SMEBA Nederland kreeg het voor elkaar, én centraliseerde en uniformeerde tóch de Customer Journey. Met de inzet van Clixz Consultancy kan Smeba haar groeiambities realiseren zonder daarbij de grip te verliezen over de operaties van 113 nieuwe monteurs, en gemiddeld zo’n 3200+ Afspraken en 1900+ berichten per maand.

#Fusie #Migratie #CustomerJourney

Een stap richting groei: Smeba fuseert

Smeba Brandbeveiliging heeft recent haar marktaandeel uitgebreid door de fusie met drie nieuwe organisaties, die actief zijn op de Nederlandse en Belgische markt. Een ambitieuze stap, maar fusies brengen uitdagingen met zich mee: hoe houd je grip op de operatie, nu die plotseling fors toeneemt? Hoe behoud – of verbeter – je de kwaliteit van je dienstverlening?  Hoe behoud – of versterk – je de bestaande klantloyaliteit en het karatker van deze ‘nieuwe’ dienstverleners en hoe beperk je de impact op je interne bedrijfsvoering?

Een strategie die Smeba toepast om een aantal van bovenstaande bottlenecks te voorkomen, is de uniformering en centralisatie van de Customer Journey. Op die manier is er grip op het communicatieproces én een consistent kwaliteitsniveau richting eindklanten. Clixz speelt in dit traject een centrale rol. Dankzij de jarenlange relatie en erarving met Smeba en ervaring met diverse vergelijkbare trajecten stortten onze consultants zich met enthousiasme op dit uitdagende project.

Single Source Of Truth: Centraliseren van klant-, contract-, afspraken en monteurgegevens

De eerste stap in dit traject is het inventariseren en centraliseren van de nieuw beschikbare informatie. Op deze manier wordt een z.g.n. ‘Single Source Of Truth’ gewaarborgt en blijft het digitale ecosysteem van Smeba ‘lean’. Daar bovenop zijn factoren als datakwaliteit, efficiënte besluitvorming en kostenefficiëntie belangrijke motivatiefactoren.

Na een uitvoerige inventarisatie van vitale gegevens, zoals klant-, contract-, afspraken en monteurgegevens, is de volgende data klaar om gemigreerd te worden:

2

Planmethodes

3200+

Afspraken
per maand

1900+

Berichten
per maand

113

Nieuwe monteurs

Het doelsysteem in dit traject is Ritense NXT, het Enterprise Resource Planning (ERP) pakket dat binnen Smeba gebruikt wordt. Het proces loopt als volgt:

1. De IT- Afdeling van Smeba is verantwoordelijk voor het voortraject.

2. Vervolgens wordt Clixz Middleware ingezet voor een gefaseerde overgang van de gegevens.

  1. Afspraken worden in bulk gemigreerd van het oude ERP naar Ritense NXT;
  2. Afspraakgegevens worden waar nodig bewerkt om te voldoen aan eisen van het nieuwe doelsysteem;
  3. Met een status ‘Gereed’ wordt aangegeven dat deze afspraken compleet zijn en gereed zijn om in te plannen.
  1. Tijdens daltijden, zoals het weekend en avonden, worden deze orders in bulk opgepakt door Clixz Middleware;
  2. Daarna worden de orders doorgezet naar Intelly Planning, en worden afspraken ingepland met monteur(s) van het juiste bedrijf.
  3. Tenslotte wordt de klant voorzien van een berichtgeving. Dit is afhankelijk van de planvoorkeur van de klant.

Reprogrammer un rendez-vous: Een taalkundige uitdaging

Omdat Smeba nu actief is op een internationale markt, ontstaat er een nieuwe uitdaging: cultuurverschil. Zo is één van de organisaties bijvoorbeeld actief in het Franstalige deel van België. Omdat de dochterbedrijven al zijn ingesteld op deze cultuur én hun eigen klantenbestand/marktsegment zullen blijven bedienen, wordt dat risico grotendeels afgevangen. De customer journey is echter een uitzondering op die regel, want die wordt na dit project juist wél centraal aangestuurd.

Zo houdt Smeba grip op alle communicatie naar eindklanten én waarborgt de klantloyaliteit en het unieke karakter van de organisaties waarmee ze fuseert.

De communicatie naar klanten in dit segment moet dus in het Frans, afhankelijk van taalvoorkeur van de betreffende persoon. Clixz lost deze uitdaging voor Franstalige afnemers als volgt op:

  • De stappen in de Customer Journey- flow, zoals het eerste bericht, automatische opvolging of afsluiting én de vormgeving van het sjabloon zijn identiek, maar door het gebruik van variabele placeholders zijn teksten Franstalig.
  • Taalvoorkeuren van de afnemers worden centraal opgeslagen in Ritense.
  • Als klanten een afspraak in- of herplannen, worden ze doorgestuurd naar een online portaal, waar ze – na het verplaatsen van de afspraak – een Franstalige bevestiging lezen.

Grip op groei met Clixz

Het digitaliseren van bedrijfsprocessen biedt veel voordelen. Denk bijvoorbeeld aan schaalbaarheid, nauwkeurigheid en (kosten-) efficiëntie. Voor ieder proces is wel een applicatie, en zo groeit je applicatielandschap door.

Maar hoe houd je grip op die groei? En hoe houd je je IT-landschap schaalbaar, nauwkeurig en (kosten-) efficiënt, ook als je wilt uitbreiden?

Met de inzet van Clixz Middleware voorkom je deze ‘software-wildgroei’, zet je je applicatielandschap zo efficiënt mogelijk in én blijf je schaalbaar.

Hoe we dat doen? Door je applicaties naadloos te integreren met onze robuuste middleware, meer dan 150 connectoren en een team van ervaren vakspecialisten.

Check Check

Maak je organisatie toekomstbestendig

Clixz Middleware biedt een universele, schaalbare, gebruiksvriendelijke oplossing met meer dan 150 connectoren en ondersteuning door ervaren experts.

Check Check

Complexe maatwerkintegraties en codechaos zijn verleden tijd.

Met een laagdrempelige, gestructureerde aanpak en transparante communicatie leggen de experts van Clixz de (digitale) brug tussen IT en je Business.

Check Check

Krijg grip op je organisatie en blijf alert

Om de grip op je digitale landschap (terug) te krijgen – en te houden – biedt Clixz geavanceerde monitoring van je datastromen, waardoor problemen worden ontdekt vóórdat ze zich voordoen. Zo voorkom je drama en blijven jouw klanten tevreden!